Witamy w Pracowni Psychologii Dziecka

 

 

Pracownia Psychologii Dziecka jest miejscem, w którym teoria i praktyka psychologiczna wzajemnie się przenikają. Zgodnie z porozumieniem pomiędzy Instytutem Psychologii UJ a Szkołą Podstawową nr 107 w Krakowie, Pracownia mieści się na terenie szkoły i obejmuje opieką psychologiczną jej uczniów. Jednocześnie studenci psychologii odbywają tu specjalistyczne zajęcia dotyczące problemów diagnozy i terapii nieprawidłowości rozwoju dzieci. Prowadzone są również badania naukowe.    

 

Pracownią kieruje dr Jadwiga Wrońska.

 

 

 

 

W ramach współpracy ze Szkołą nr 107 Pracownia zapewnia opiekę psychologiczną jej uczniom, natomiast studenci psychologii UJ odbywają tu praktyki i specjalistyczne kursy poświęcone problemom diagnozy i terapii nieprawidłowości rozwoju u dzieci. Mają oni zatem możliwość uzyskania wstępnych umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych, a także poznania kwestii etycznych związanych z pracą z dziećmi w wieku szkolnym. Badania prowadzone przez studentów odbywają się pod kierunkiem pracowników prowadzących zajęcia.  

Opieką psychologiczną obejmujemy również dzieci pracowników Instytutu oraz współpracującej Szkoły.

Wyniki badań diagnostycznych wykorzystywane są przede wszystkim w pracy terapeutycznej z dziećmi i ich rodzinami, ale są również opracowywane w postaci publikacji i wystąpień na konferencjach. W Pracowni prowadzone są również badania naukowe, głównie  nad specyficznymi trudnościami w uczeniu się.    

Badania diagnostyczne dzieci podejmowane są stosownie do problemów zgłaszanych przez ich rodziców lub opiekunów, którym przekazywana jest informacja o wynikach oraz  zalecenia odnośnie form pomocy dziecku. Bardzo często powodem zgłoszeń dzieci do badań są niepowodzenia w nauce. Ich przyczyny mogą być uogólnione (związane z obniżeniem poziomu rozwoju intelektualnego), ale też, znacznie częściej, mogą wynikać z deficytów rozwoju poznawczego. Duże znaczenie przywiązujemy więc do wczesnego wykrywania przyczyn trudności w uczeniu się, by możliwie wcześnie poznać istotę problemów dzieci i podjąć zajęcia wspomagające ich rozwój. Ma to również na celu zapobieganie poważnym konsekwencjom niepowodzeń szkolnych takich jak lęk przed szkołą czy obniżona samoocena dzieci. Od kilku lat również nasi studenci chętnie włączają się do prowadzenia dodatkowych zajęć z dziećmi.

Obok trudności w nauce, duża grupa zgłoszeń to problemy natury społeczno -  emocjonalnej, szczególnie zaburzenia lękowe, a także zaburzenia zachowania, często związane z trudną sytuacją rodzinną lub doświadczaniem sytuacji traumatycznej wśród najbliższych.  Poznanie ich uwarunkowań pozwala na podjęcie, wspólnie z rodzicami, najwłaściwszych   oddziaływań terapeutycznych. Szczególnie w takich przypadkach niezwykle istotna jest współpraca z nauczycielami, pozwalająca zapewnić dzieciom z rozmaitymi problemami jak najlepsze funkcjonowanie w klasie oraz pracę z całym zespołem klasowym. Dlatego od roku szkolnego 2015/2016 mgr Anna Stypuła będzie prowadziła warsztaty dla uczniów starszych klas wspomagające umiejętności związane z funkcjonowaniem i rozwiązywaniem konfliktów w grupie rówieśniczej.  

 

 

Pracownia powstała w 1977 roku z inicjatywy prof. dr hab. Marii Przetacznikowej oraz dr hab. Grażyny Makiełło-Jarży. W zamyśle inicjatorek miała być miejscem, w którym teoria i praktyka psychologicznej pracy z dziećmi będą się przenikać i łączyć.  

Od momentu powstania, przez 20 lat Pracownią kierowała dr hab. Grażyna Makiełło-Jarża, której Pracownia w dużej mierze zawdzięcza swój styl pracy i do dziś aktualne zasady funkcjonowania. Chyba najważniejsza z nich to objęcie całościową opieką psychologiczną dzieci i ich rodzin, przy współpracy z nauczycielami. Szczególnie duże znaczenie przywiązywane jest do  wczesnego wykrywania nieprawidłowości rozwoju u dzieci, by możliwie szybko podjąć stosowne formy pomocy. Celem było więc stworzenie możliwie szerokiej opieki psychologicznej nad dziećmi w naturalnym dla nich środowisku,  jakim jest szkoła.

W zespole osób tworzących Pracownię  w Szkole Podstawowej nr 19 (z którą Instytut współpracował do roku 2001)  była ówczesna absolwentka psychologii – mgr Ewa Nowak, która pracowała w niej do roku 2013.  Była nie tylko znakomitym diagnostą, lecz również specjalistką w zakresie terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce. Jej zaangażowanie i fachowość służyły przez wiele lat nie tylko dzieciom, lecz w ostatnim czasie również studentom, którzy pod jej kierunkiem prowadzili zajęcia stymulujące rozwój uczniów.